Küreselleşmenin son
sürat bizleri bir araya getirdiği,
internette her gün bir devrimin yaşandığı zamanımız da, dev şirketler
satın almalarını artık hizmet sektörü alanlarına yada gelecek teknolojilerine
kaydırıyor. Yeni test aşamasındaki sitelere risk sermayesi yatırılıp, nerede
satabilirim fizibilitesi yapabiliyorlar. Google, artık yapay zeka ve uydu
yazılım şirketleri satın alırken, rakipleri robot teknolojilerine yatırım yapıyor.
Yakın zamanda Türkiye’den www.yemeksepeti.com ‘un satışı bile bizde büyük yankı
uyandırırken, dünya da sadece bir satın alma olarak kayda geçti. Evet muhteşem
bir başarı öyküsü bizim için ama sadece bir tane satın alma idi.
Bu yapısal ya da
zihinsel olarak belki de bu tarz şeylere alışamadığımızdan kaynaklanıyor. “SSK’lı
bir işin var mı ?” sorusunun cevabı,
nesilden nesile geçen genetik güvencemiz herhalde.
Bu yapıya alışamadığımız ve belli bir süre daha alışamayacağımız
için yatırımlarımız da bunu yansıtıyor.
Kaçımızın yurt dışı piyasaları takip anlayışı var? Bu
sorunun cevabı; “takip ediyorum EUR/USD…” ya da “takip ediyorum Almanya’da
asgari ücret… “, değil.
YATIRIM SEÇENEKLERİMİZİN DE KÜRESEL OLDUĞUNU BİLMEMİZ
GEREKİYOR. Yurt içinde bu kısır çıkmazlar içinde kaybettiğimiz parayı belki
NASDAQ da Apple hissesine yapacağımız küçük bir yatırım ile yerine koyabiliriz.
Ya da uzun vadeli düşünerek bir tarafa küresel enerji devi Exxon Mobile, bir
tarafa Sony hisselerini seçebiliriz.
Hepsi bir tarafa Japon ev kadınlarının bir dönem
Türkiye’de estirdiği fırtına gibi Çin parasına veya borsasına işlem yaparak
anlık risklerden kar elde edebiliriz.
Emin olun, siyasi istikrarı ve ekonomik yapısı
tamamlanmış her hangi bir ülkeye yapacağımız yatırım, bizi şu ankinden daha
karlı pozisyonlara sokacaktır.
Maalesef büyük düşünmeyi başkalarına bırakıp, hep
takip eden olduğumuz, ve senelerdir gelişmekte olan ülke payesinden
çıkamadığımız gibi bununla övünme payı da yarattığımız için zarar görüyoruz.
Para akışı bu kadar rijit olabiliyor yatırımlar bu kadar farklı seçeneğe
bölünebiliyorken, YATIRIM DÜŞÜNCEMİZİ DE KÜRESELLEŞTİRMELİYİZ.
TURİST OLARAK GİTTİĞİMİZ ÜLKELERDE, BİR HEYECAN İLE
ALIŞ-VERİŞ YAPIP, DÖVİZİ ORALARDA BIRAKIRKEN, PARAYI NASIL KENDİMİZE
DÖNDÜREBİLİRİZİN HESABINI YAPABİLMELİYİZ.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder